10 Mārketinga baušļi

10 mārketinga bausļi

Mārketings ir tāda parādība, kurai ir salīdzinoši grūti noteikt vai tā ir laba, vai slikta. Dažas no mārketinga pieejām rezonē ar cilvēkiem, dažas no tām ne visai.

Mārketings stratēģija: infografika

Labs piemērs ir firmas “Apple” reklāmas kampaņa “Get a Mac“, kurā tehnoloģiskam produktam tiek piešķirta cilvēciska seja. “Apple” vienkārši personificēja savu produktu ar konkrētām cilvēka rakstura iezīmēm, neaizmirstot, protams, arī pastāstīt par produkta īpašībām (RAM, procesora ātrumu, video karti, utt.). Šāda veida reklāma bija jaunums mārketinga pasaulē. Tomēr liela daļa šo reklāmu redzēja, kā neefektīvu mārketinga pieeju, jo ļoti klaji tika, tā teikt, nozākāts konkurējošais produkts. Tādēļ šo robežu starp labu un sliktu mārketingu ir salīdzinoši grūti noteikt. No vienas puses publikai patīk, bet no otras, jālūkojas uz ētiskajiem apstākļiem.

Tādēļ aplūko desmit padomus un pamācības, kuras ir svarīgas darbojoties mārketinga vidē.

10 lessons on marketing poster

Infografika: mārketinga pamati

1. “Dodiet viņiem kvalitāti! Tā ir labākā veida reklāma.”– Miltons Heršejs, firmas “Hershey Chocolate Company” dibinātājs

Galvenajam fokusam jābūt liktam uz kvalitāti. Sliktas kvalitātes produktam nav iespējams radīt labu slavu par ar vislielāko mārketinga budžetu. Taču ziņu par produkta augsto kvalitāti iespējams izplatīt pat bez ievērojamām finansēm.

Piemēram, “Hershey” zīmols vēl aizvien eksistē un ir populārs pateicoties tam, ka konfekšu garša ir lieliska, nevis tādēļ, ka mārketingam paredzētais budžets ir ļoti ievērojams.

2. “Pārāk daudz paļaujoties uz datiem un atsaucēm tiek aizmirsta galvenā misija – emocionālās saites veidošana.” – Sets Godins, uzņēmējs un autors

Vienalga, cik brīnišķīgs un satriecošs ir jūsu produkts. Ja mārketinga akcijas laikā netiek veidota emocionālā saite ar patērētāju, nekas veiksmīgs no tā visa kopā nesanāks.

Alus reklāmas ir lielisks piemērs, kurās tiek atspoguļota spēcīga emocionālā saite ar konkrētiem produktiem. Ražotāji rāda, ka alus malkotāji sociāli nozīmīgos pasākumos jautri pavada laiku dzerot tieši šo alu. Viņi parāda, ka cilvēkam būs jautri lietojot šo produktu.

Savukārt, automobiļu reklāmās kopā parasti mijas dati ar emocijām. Auto reklāmās tiek norādītas dažādas transporta līdzekļa tehniskās iezīmes, protams, neaizmirstot izcelt, kādas emocijas pircējam sagādās šīs konkrētais spēkrats.

Piemēram, BMW veiksmīgi rada emocionālo saiti, reklāmās apspēlējot šo saukli: “Ja vēlies būt laimīgs uz pāris stundām, iedzer! Ja vēlies būt laimīgs uz pāris gadiem, apprecies! Ja vēlies būt laimīgs visu mūžu, brauc ar BMW!”

 

Šajā TV reklāmā BMW koncentrējas uz vārdu salikumu “Paliekošas sajūtas”. Šajā reklāmā firma parāda, ka galvenais nav motora spēks un ātrums, bet to, kādas emocijas konkrētais braucamrīks sagādā klientiem. Reklāmā spilgti uzburta aina par emocijām un sajūtām, ko klients var piedzīvot ar BMW auto.

3. “Ja tu neanalizē, no mārketinga nekas nesanāks!” – Autors nezināms

Ja nemērīsi un neanalizēsi mārketinga stratēģiju, kā tu varēsi paredzēt, kurš kanāls ir efektīvākais un izdevīgākais, lai izplatītu savu ziņojumu? Bez analīzes tu esi pamests tumsā. Dati izgaismos tev ceļu, ļaus paredzēt iznākumu.

Bez analīzes, tu skaļi izbļauj savu sakāmo, nemaz neesot pārliecināts, vai kāds to vispār sadzirdēs un uz to reaģēs. Tas ir gluži tāpat kā raidīt TV vai radio šovu nesekojot līdzi reitingiem.

Tādēļ mārketings un analīze iet roku rokā. Izplatīta mārketinga ļaužu stratēģija ir jauno klientu izjautāšana par to, no kāda avota viņi ir uzzinājuši par noteikto produktu vai uzņēmumu. Tādā veidā iespējams noteikt, kurš informācijas kanāls sniedz lielāko klientu pienesumu.

4. “Bez popularitātes veicināšanas pasākumiem notiks kaut kas šausmīgs….Nekas!” – P.T. Barnums, Amerikāņu biznesmenis

 Kā jau minēts, ar kvalitāti iespējams tālu tikt, bet tomēr bez popularitātes veicināšanas pasākumiem neiztikt. Tomēr ir jāizvērtē esošā situācija, jo informācijas apkārt ir ļoti daudz. Jāspēj atrast inovatīvs un kreatīvs veids, kā likt savam produktam izcelties konkurentu vidū. Jāatrod kāds šokējošs un nebijis reklāmas stūrakmens.

5. “Veiksmīga komunikācija veidojas, ja ziņojums ir tieši fokusēts uz auditoriju. Veiksmīgs mārketings sevī ietver pareizo cilvēku motivēšana ar autentisku un vērtīgu saturu.”– Georgiana Laudi, Mārketinga direktors firmā “Unbounce

 Neviens nevēlas lasīt bloga ierakstu, kurā visa uzmanība tiek veltīta tavai firmai un tās produktiem. Kāds lasītājam no tā labums? Lai uzrakstītu piesaistošu saturu, nepieciešams iedziļināties lasītāja un visas auditorijas vajadzībās. Viens no veidiem, kā radīt lielisku saturu ir radīt vērtīgus un noderīgus ierakstus, kuri lasītājam var praksē arī noderēt.

Ir vērts ieguldīt laiku un mārketingam paredzētos līdzekļus kvalitatīva bloga izveidē, jo tas ir veids, kā regulāri piesaistīt jaunus informācijas kārotājus. Ja ieraksti ir koncentrēti uz auditorijas vajadzībām, viņi noteikti ļoti ātri šo saturu pados tālāk ar sociālo mediju starpniecību. Atslēgas elements ir koncentrēšanās uz auditoriju. Raksti lasītājam.

6. “Mārketinga akcijas mērķis ir izprast klientu vajadzības tik detalizēti, ka produkts pats sevi sāks pārdot.” Pīters F. Drukers, Vadības konsultants

Vai esi kādreiz pamēģinājis lietot kādu produktu, kurš ir tik ideāls, ka šķiet, ka tas perfekti atbilst visām jūsu prasībām? Vai šis produkts ir tik lielisks, ka nebija nepieciešama uzmācīgā pārdevēja pārliecināšanas maratons, lai tu saprastu, ka tieši šis produkts ir tas, kas tev vajadzīgs? Vai rodas sajūta, ka produkts, būtībā, pārdeva pats sevi? Neradās nekādas šaubas, ka šis produkts ir tieši tas, kas tev vajadzīgs?

Patiesību sakot, mārketinga stratēģijas uzdevums ir pievilināt cilvēku, lai viņš tikai izmēģina konkrēto produktu. Tā jau ir tā īstā pārdošana. Pīters F. Drukers norāda, ka mārketinga mērķis ir padarīt pārdošanu par nevajadzīgu procesu.

Ja pircējs pats ir ieradies iegādāties produktu, bez pārdevēja pārliecināšanas, tad mārketinga akcija ir bijusi veiksmīga. Ja ar mārketinga akcijas palīdzību izdevies piesaistīt klientu, produkts pārdos pats sevi. Iemesls, kādēļ produkti pārdod paši sevi ir uzņēmēju izpratne par klientu vajadzībām.

7. “Izcils mārketings ir spēja paņemt kaut ko tādu, ko cilvēki uzskata par vājību un pārvērst to par spēku… izcils mārketings spēj pārveidot un mainīt produkta pozīcijas.” – Rīds Hastings, firmas “Netflix” direktors un līdzdibinātājs

Katram produktam ir vājība. Daži no uzņēmumiem ir veiksmīgāki spējot šīs vājības noslēpt. Kā norāda Hastings, arī “Netflix DVD” nosūtīšanai pa pastu ir savas vājās puses, bet firma cenšas koncentrēties uz šī pakalpojuma gaišajām un stiprajām pusēm. Konkurenti “Blockbuster” to nedarīja un zaudēja konkurencē ar “Netflix” pārāk augstās cenas dēļ. Iespējams, “Netflix” nav lielākā filmu bibliotēka, bet viņi uz to nekoncentrējas. Firma koncentrējas uz ātro filmu ielādes laiku (30 sekundes) un iespējām video skatīties no dažāda veida ierīcēm.

 8. “Koncentrējies uz pamatproblēmu savā biznesa nišā un izplati ziņas par iespējām un veidiem, kā šo nozares problēmu atrisināt.” – Laura Fittone, firmas “OneForty” dibinātāja

Satura mārketings ir efektīvs veids, kā izplatīt informāciju par savu produktu. Fittone iesaka mārketinga speciālistiem rakstīt par savas firmas produkta trūkumiem un veidiem, kā šīs nepilnības tiek novērstas. Tu vari arī veidot diskusijas ar produkta patērētājiem un veidot ierakstus, lai parādītu, ka tavai firmai ir mērķis savus produktus padarīt labākus.

Iespējams “HubSpot” šodien vairs nemaz neeksistētu, ja konstanti nesagatavotu saturu par auditorijai interesējošajiem produktiem.

9. “Lai būtu veiksmīgs un attīstītu sava biznesa panākumus, ienākumus un atpazīstamību, tavai mārketinga akcijas informācijai jāsaskan ar konkrētā produkta īpašībām un tai ir jābūt viegli atrodamai.” – Braijens Halligans, “HubSpot” direktors un līdzdibinātājs

Iedomājies sevi patērētāja vietā. Pajautā sev:

“Kā atrast tevis pārdoto produktu? Kā, lai es atrodu tavu produktu, ja nekad par tādu neesmu dzirdējis?”

Tagad, kā mārketinga speciālists, pajautā sev:

“Kā potenciālais klients varētu uzdurties informācijai par manas firmas produktu pat tad, ja viņš šo informāciju nemaz nebija meklējis? Kādas meklēšanas metodes izmanto klienti, lai tie nonāktu pie tavas firmas mājas lapas?”

Lietosim “HubSpot” kā piemēru. Ja kāds no firmas potenciālajiem klientiem vēlēsies izgatavot mājas lapu, viņš, visticamāk, pielietos Google meklētāju un saņems sekojošus rezultātus (skatīt attēlu):

hubspot google search

Google meklēšanas rezultāti.

Vai arī kāds meklēs pārvaldes programmu savam uzņēmumam un Google meklējuma rezultātos saņems ieteikumus iegriezties “HubSpot” lapā.

lead management google hubspot

Mājas lapa meklētāja rezultātos.

Redzams, ka “HubSpot” pūliņi ieguldot mājas lapas optimizācijā ir vainagojušies ar panākumiem. Izprotot atslēgas vārdus, kādus klienti varētu pielietot meklējot jūsu firmas pakalpojumu ir liels sasniegums.

10. “Nebaidies būt radošs un eksperimentēt ar mārketinga stratēģijām.” -Maiks Volpe, “HubSpot” galvenais mārketinga speciālists

 Mārketingam ir vairākas pieejas un stratēģijas. Mārketinga speciālistiem ir neskaitāmi kanāli un nebeidzamas ziņas, kuras izplatīt. Interneta vidē, viņi var eksperimentēt ar “Aicinājums uz darbību” pogām. Citi izmēģinās neparastas vides reklāmas. Kāda mārketinga aģentūra eksperimentēs ar interesantiem video, bet citi veidos noderīgus rakstus.

Kompānijas, kuras pieturas tikai pie viena informācijas izplatīšanas kanāla var zaudēt iespējas piesaistīt jaunu mērķauditoriju.

Mārketinga speciālisti var eksperimentēt ne tikai ar informācijas kanāliem, bet arī ar vēstījuma tekstiem un idejām. Piemēram, “Microsoft” ir iztestējis vairākus ziņas variantus savam interneta produktam “Bing”. Sākot ar akciju “Search overload” un beidzot ar kampaņu “Bing it On“.

Mūždien centieties atsvaidzināt savas firmas tēlu, lai vienmēr būtu aktuāls mūsdienu auditorijas vajadzībām un interesēm.


Saistītie raksti:

Stiprini komunikāciju ar satura mārketingu

Inbound Marketing jeb ienākošais mārketings

Mazbudžeta interneta mārketinga stratēģijas


Lasīt vairāk: Mārketinga pieejas

Rakstā izmantotais informācijas avots: 10 mārketinga pamācības


Radušies papildus jautājumi? Vēlies uzzināt vairāk par mājas lapas nozīmi mārketinga stratēģisko mērķu sasniegšanā? Jautā, mēs palīdzēsim!