Aktuāli! Bezmaksas stratēģiskā konsultācija par “Mājas lapas attīstību”

Visu laiku populārākais jautājums šajā nozarē ir “Cik maksā mājas lapas izstrāde?”

Atbilde nav tik viennozīmīga, kā lielai daļai speciālistu, kas ar mājas lapu izstrādi nav cieši saistīti, varētu likties. Šajā rakstā es centīšos padalīties ar galvenajiem faktoriem un izstrādes posmiem, kas veido kopējo darba apjomu un attiecīgi nepieciešamo izstrādes budžetu.

Mājas lapas izstrāde ir pakalpojums nevis produkts.

Mājas lapas ir sniegtā pakalpojuma rezultāts, kas tiek sasniegts vairāku speciālistu sadarbības rezultātā un sastāv no vairākiem etapiem:

1. Projekta priekšizpēte, prasību definēšana.

Mūsdienās nav iespējams uzcelt māju bez mājas projekta, nerunājot jau par to, ka neviens būvnieks nevarēs aprēķināt Jums būvniecības kopējās izmaksas, kamēr nav šī projekta – platība, stāvi, telpu pielietojums, apdares materiāli, jumta konstrukcija un daudzi, daudzi citi faktori, kas ietekmē būvmateriālu un darba spēka izmaksas. Mājas lapas izstrādes jomā daudzi iedomājas, ka lai aprēķinātu cenu, nekas nav jānoskaidro, tomēr katrai situācijai ir individuālas vajadzības, jo katram uzņēmumam ir savi mērķi, savas prioritātes, atšķirīgas iespējas un prasības.

Otra analoģija, ko pieminēt man visvairāk patīk ir auto serviss. Vai pazvanot uz auto servisu un pajautājot cik izmaksās manas automašīnas remonts, varēs atbildēt uz šo jautājumu bez konkrētas informācijas par to, kādas detaļas ir jāmaina? Ja arī tas ir zināms, visprecīzāko piedāvājumu servisa speciālisti varēs sagatavot pēc pilnas auto diagnostikas, jo var gadīties, ka ir slēptie bojājumi, vai bojāta ir kāda cita detaļa, nepieciešama ir visu bojāto detaļu identificēšanas, detaļu cenu noskaidrošanas pie rezerves daļas tirgotājiem un darba izmaksas aprēķināšanas.

Ja cenu var nosaukt bez detalizētas informācijas, tad uzskatīsim, ka pakalpojuma sniedzējs ir ekstrasenss, kuram ir viss skaidrs, par to, kas Jums ir nepieciešams, pat nepajautājot. Tomēr dzīvē, lai sasniegtu veiksmīgu rezultātu ir nepieciešama detalizēta informācija un detalizēta prasību definēšana, lai rezultātā Jūs saņemtu to, kas Jums tiešām nodrošina rezultātu un ļauj atpelnīt ieguldījumus ar uzviju.

Mūsu pieeja ir detalizēta iedziļināšanās Jūsu nozarē, Jūsu biznesa specifikā, noskaidrojot pilnu esošo situāciju un nākotnes mērķus, Jūsu esošo un potenciālo klientu analīze, un Jūsu konkurentu izpēte. Ne mazāk svarīgi ir definēt konkrētu un izmērāmu mērķi, kas jāsasniedz ar mājas lapas palīdzību.

Jo mazāk mājas lapas izstrādātājs Jums uzdod jautājumos, jo uzmanīgākam Jums ir jābūt. 

Pateicoties savai daudzgadīgajai pieredzei mājas lapu izstrādes jomā, esam izstrādājuši unikālu intervijas un izpētes metodi WEB-360, kas ir tapusi sadarbībā ar 5 jomu ekspertiem (mārketings, psiholoģija, pārdošana, stratēģiskā plānošana un dizains). Metodes pamatā ir izstrādāta intervijas metode, kas sastāv no vairāk nekā 40 jautājumiem un atbildes uz šiem jautājumiem veido unikālu mājas lapas koncepciju, kas ir izstrādāta atbilstoši Jūsu situācijai, ņemot vērā visus būtiskākos faktus. Tas ļaus paskatīties uz Jūsu biznesu caur dažādām prizmām, no dažādiem redzes leņķiem, jo tas, kā liekas Jums, ne vienmēr atbilst tam, kā Jūs redz klienti, ne vienmēr tas, kas svarīgs ir Jums, ir svarīgi Jūsu klientiem un tas, kas svarīgs Jūsu klientiem, ne vienmēr mēdz būt svarīgi Jums.

2. Satura stratēģija.

Ne mazāk būtiski ir mājas lapas saturs. Mājas lapas saturs ir komunikācija ar Jūsu esošajiem un potenciālajiem klientiem un jo veiksmīgāka ir komunikācija, vai labāks ir rezultāts. Mājas lapa Jūsu uzņēmumam kalpo kā virtuālais pārstāvis internetā 24/7 – un Jūs taču vēlaties, lai Jums būtu pārliecinošs un reprezentabls pārstāvis, kas prot pareizi komunicēt un prezentēt Jūsu uzņēmumu? Ne vienmēr tā ir un bieži var sastapt virtuālo uzņēmuma pārstāvi, kas neprot izteikties vai izsakās ļoti sausi, garlaicīgi un nepārliecinoši.

3. Mājas lapas struktūra.

Mājas lapas struktūra ir visas tās sadaļas, kuras ir nepieciešamas mājas lapā, kurās tiks publicēta statiska vai dinamiska informācija, kas nepieciešama Jūsu klientiem. Izejot no lapas struktūras, veidojas skaidrība par mājas lapas apjomu, cik dažādi unikālie dizaina skati dizainerim būs jāplāno, veidojas skaidrība par nepieciešamā satura apjomu, veidojas skaidrība par to, kas kurā lapā atradīsies, ļauj saplānot prioritātes, kuras ir galvenās sadaļas un kuras ir sekundārās, lai pie galvenajām sadaļām klients varētu tikt ar vienu vai diviem klikšķiem.

4. Dizaina koncepcijas izstrāde un lapas plānošana.

Tikai tad, kad ir skaidra lapas lapas struktūra un ir zināms, kas kurā lapā atradīsies, ir iespējams uzsākt lapas plānošanu. Plānot mājas lapu bez satura un struktūras, ir tas pats, kas celt māju bez pamatiem. Mājas lapas pamati ir struktūra, saturs un skaidra lapas funkcionalitāte. Plānošanas stadijas mērķis ir to visu sakārtot pa savām vietām, konkrētās proporcijās un izmēros, izceļot būtiskāko, svarīgāko. Tā ir stadija, kur tiek domāts par lapas lietojamību, lai klientam būtiskāko ir viegli atrast. Pēc šo elementu izvietojuma plānošanas, dizaina koncepcija ietver stila izstrādi – tiek definēti fonti, krāsas, ikonu stils, stila bildes – īsāk sakot tiek definēta sajūtas jeb lapas vizuālais stils, kas izriet lielā mērā arī no uzņēmuma vizuālās identitātes jeb izmantojot jau izstrādāto “brendbook” jeb stila grāmatu.

Kad dizaina plānojums un stils ir saskaņots, tikai tad tiek uzsākta pirmās lapas dizaina izstrāde. Tas ļauj iegūt rezultātu, kas ir saskaņā ar Jūsu apstiprināto stilu. Tas ļauj izvairīties no nezināmā, neskaidrā “kaķis maisā” rezultāta.

Kā pieredze liecina, tad pēc šīs stadijas, dizaina izstrāde notiek jau ar prognozējamu un skaidru, visiem apstiprinātu rezultātu.

5. Dizaina izstrāde

Dizaina izstrāde pirmajai lapai var sākties ar 5. soli. Pēc pirmās lapas saskaņošanas, notiek pārējo iekšlapu izstrāde, balstoties uz 4. etapā saskaņoto lapas plānojumu un 5. etapa pirmās lapas saskaņoto dizainu. Dažādiem uzņēmumiem ir atšķirīgas pieejas – vieni izstrādā vienu skici un divas ātrās versijas, citi strādā pie vienas skices ilgāk un rūpīgāk. Skiču saskaņošanai vislabāk izmantot dizaina saskaņošanas risinājumus, kas ļauj pasūtītājam ērti komentēt skices, un likt komentāriem statusu, saglabājot visas vēsturiskās skices vienā vietā. Viena svarīga priekšrocība šiem risinājumiem ir komentēšanas ātrums un ērtums, un iespēja redzēt konkrēto skici 100 % izmērā uz dažādām iekārtām un ekrānu izmēriem. Turpretī vecā metode sūtīt skices pa e-pastu apgrūtina saskaņošanu un pagarina saskaņošanas ilgumu. Tā vietā, lai komentētu konkrēto vietu, sākumā jācenšas pasūtītājam izstāstīt par kuru tieši vietu iet runa.

Tad, kad visas skices ir saskaņotas, var pāriet pie vizuālās un funkcionālās programmēšanas.

6. Vizuālā html/css (front-end) programmēšana.

Balstoties uz saskaņoto dizainu, notiek dizaina programmēšana. Tā ir daļa, ko redzēs mājas lapas apmeklētājs, tāpēc ļoti svarīgi ņemt vērā gan interneta pārlūku dažādību, gan ekrāna izmērus u.c. nianses. Šī daļa lielā mērā nosaka arī web risinājuma ielādes ātrumu. Ievērojot labo programmēšanas praksi, tiek panākta programmēšanas koda kvalitāte. Kvalitātes standarti, par cik nav vienoti, katrā uzņēmumā var būt savi.

7. Funkcionālā (back-end) programmēšana.

Balstoties uz saskaņoto tehnisko specifikāciju, notiek projektam nepieciešamās funkcionalitātes izstrāde – funkcionālā programmēšana. Tiek izmantoti gan jau esošie moduļi, kur tas iespējams, gan jaunu, specifisku moduļu izstrāde.

8. Testēšana

Ņemot vērā interneta pārlūku, ierīču un ekrāna izmēra dažādību, ir nepieciešams ļoti rūpīgi pārbaudīt, lai nerastos situācija, ka atšķirīgās situācijās lapa rādās atšķirīgi vai vēl vairāk ir ierobežota lapas navigācija vai funkcionalitāte. Papildus tam, ir nepieciešams saskaņotā dizaina salīdzināšanu ar realizēto mājas lapā vizuālo materiālu. Atbilstībai jābūt 1:1. Bez vizuālajiem testiem, ir arī citi testa veidi – lapas slodzes, ielādes ātruma, drošības u.c. testi.

8. Satura ievietošana

Pēc pilnvērtīgiem lapas testiem, novēršot konstatētās nepilnības, balstoties uz vienošanos, notiek mājas lapas satura ievietošana mūsu vai Jūsu speciālistu pavadībā. Nepieciešamības gadījumā tiek veiktas apmācības darbam ar satura vadības sistēmu.

9. Lapas izvietošana reālajā vidē un turpmāka tā uzturēšana, papildināšana.

Kad mājas lapa ir aizpildīta ar nepieciešamo saturu, var publiskot to, lai tā kļūtu pieejama apmeklētājiem. Sadarbībā ar mūsu speciālistiem, notiek turpmāka lapas uzturēšana, papildus jaunas funkcionalitātes ieviešanai.

Secinājums.

Jo rūpīgāka būs priekšizpētes fāze, un precīzāk definētas prasības, jo veiksmīgāks būs gala rezultāts, kas atbilst teicienam “ko sēsi, to pļausi”. Tas katrā ziņā ļaus iegūt rezultātu, ko Jūs sagaidiet, nevis to, ko iz sapratis izpildītājs.

2. daļa

Kas ir iemesli tam, ka mājas lapas jomā ir tik atšķirīga pieeja vienam un tam pašam jautājumam?

1. Veiksmīgas mājas lapas definīcija nav viennozīmīga

WEB izstrādes industrijā valda viedokļu dažādība, tomēr neviens no tiem nav pareizs vai nepareizs. Piemēram, dizaineris uzskata, ka kvalitatīvai mājas lapai ir jābūt mākslinieciskai, radošai, bet programmētājs uzskata, ka mājas lapai ir jābūt izstrādātai atbilstoši labākajai programmēšanas praksei, kas katram izrādās ir sava un jaunākajām tendencēm, kuras bieži mainās, savukārt mārketinga speciālists uzskata, ka mājas lapai ir jābūt tiešai, vienkāršai un SEO optimizētai.

Jūsu mājas lapas veiksme ir atkarīga no uzstādītajiem biznesa mērķiem, kurus Jūs vēlaties sasniegt izmantojot mājas lapu.

2. WEB izstrādes industrijā nav vienotu standartu

WEB izstrāde ir salīdzinoši jauna industrija, tādēļ šeit nav daudz un dažādu stingri noteiktu standartu. Nav arī institūcijas, kas tieši kontrolē šo nozari, piem. sertificējot speciālistus, izsniedzot atļaujas, vai nosakot kvalifikācijas līmeni. Galvenais, kas šobrīd tiek ņemts vērā ir realizētie darbi, mutiskās un rakstiskās atsauksmes.

Katra izstrādes uzņēmuma uzskati par mājas lapas izstrādi var kardināli atšķirties no kāda cita uzņēmuma viedokļa. Piemēram, mājas lapas izstrādi ir iespējams veikt izmantojot dažādas programmēšanas valodas, kā arī platformas un sistēmas. Vieni ir par atvērtā koda risinājumiem, citi pret tiem ir noskaņoti visai agresīvi un kategoriski pret tiem. Tas norāda tikai uz to, ka vienu problēmu ir iespējams atrisināt 1000 dažādos veidos.

3. Cenas ir pārāk subjektīvas

Mājas lapas izstrādes realizācija ir iespējama simtiem dažādos veidos. Jūs par to šaubāties? Pajautājiet mājas lapas izstrādes cenu pieciem dažādiem uzņēmumiem un Jūs iegūsiet piecas dažādas cenas par vienu un to pašu prasību izpildi.

4. Ir vairākas cenas noteikšanas metodes

 Ir divas iespējas mājas lapas izstrādes budžeta noteikšanai – fiksēta projekta summa vai stundas likme. Stundas likmes noteikšana dod iesēju saprast, ka mājas lapas izstrāde sastāv no daudziem sarežģītiem posmiem, kuru ilgums ir atkarīgs ne tikai no darba apjoma, bet arī no saskaņošanai nepieciešamā laika starp uzņēmuma atbildīgajiem speciālistiem. Kad Jūs maksājat par speciālista laiku, jūs maksājat par uzticību. Ja ir liela uzticība pret speciālistu darbu, tad šī metode dod iespēju ietaupīt, jo tiek maksāts tikai par reāli patērēto laiku.

Otra metode ir fiksēta summa par projekta izstrādi, kas ir viena no visizplatītākajām aprēķina metodēm šobrīd. Abām aprēķina metodēm ir gan savas priekšrocības, gan trūkumi, kā pasūtītājam, tā arī izstrādātājam.

5. Lielos vilcienos ir pieci savā starpā atšķirīgi cenu līmeņi:

1) To piedāvā speciālisti bez ievērojamas pieredzes, viņiem nav ofisa, strādā viņi no mājām, visbiežāk komanda sastāv no viena, retāk no diviem studējošiem studentiem vai pat skolniekiem. Izmanto internetā pieejamas bezmaksas dizaina sagataves, kas jau ir pielāgotas kādai satura vadības sistēmai, kuras viņi uzstāda uz servera, un ievieto to tekstu un sadaļas, ko Jūs prasāt vai arī izmanto internetā pieejamos bezmaksas mājas lapu konstruktorus. Tur visbiežāk strādā jaunie emulatori, kas spēj pielāgoties un atdarināt vairākas profesijas vienlaicīgi – dizaineris, projektu vadītājs, programmētājs, testētājs.  Katram ir savi klienti, un to klienti ir tie, kas ne-iedziļinoties pakalpojuma būtībā un kvalitātē, izvēlās pēc zemākās cenas. Ja ir pieprasījums, vienmēr būs piedāvājums. Nekādu personisku pārmetumu viņiem, pirms 9 gadiem pats ar to sāku un tā bija vērtīga pieredze, ko izmantoju savā izaugsmē.

2) Otrs cenu līmenis ir speciālisti, kuriem jau ir izveidojusies pieredze strādājot kādā web izstrādes aģentūrā. Tas visbiežāk ir viens labs sava amata speciālists piem. programmētājs vai dizaineris, vai arī neliela pašnodarbināto apvienība, kas sastāv no dizainera un programmētāja. Šajā cenu kategorijā tas var būt arī mikro uzņēmums. Darba metode un rezultāts šeit var būt visdažādākais. Visbiežāk tiek izmantotas gatavās dizaina sagataves, vai arī uz gatavās sagataves bāzes tiek pielāgots klientam, tiem izmantoti gatavi front-end risinājumi, kas ievērojami samazina izstrādes laiku, bet neļauj iegūt pilnībā individuālu rezultātu. Visbiežāk lielas iedziļināšanās Jūsu biznesā nenotiek, jo nav atbilstošās kompetences jeb speciālistu, kas to varētu izdarīt tiešām kvalitatīvi. Visbiežāk klienti šajā segmentā ir mazie uzņēmumi, kuriem nav budžeta individuālam mājas lapas projektam.

3) Trešais līmenis, visbiežāk ir uzņēmumi, kuros strādā jau pieredzējuši speciālisti, kur katrs orientējas savos pienākumos un uzņēmuma speciālisti ir ieguvuši daudzgadīgu pieredzi – projektu vadītājs, web dizaineris, vizuālais (front-end) un funkcionālais (back-end) programmētājs, testētājs, analītiķis, interneta mārketinga speciālists, dažos uzņēmumos ir arī satura izstrādes un satura ievades speciālists, SEO speciālists, mobīlo aplikāciju programmētāji, lietojamības speciālisti utt.

Tā ir speciālistu sinerģija, kur speciālistu kopējais intelekts darbojas Jūsu projekta labā. To nav iespējams aizstāt ar viena, divu cilvēku pieredzi. Tā ir iepriekšējā, gadiem uzkrātā pieredze, praktiskās zināšanas un spēja realizēt lielus un mazus uzdevumus. Nodrošināt pārdomātu izstrādes procesu un tā kontroli. Spēja risināt sarežģītas situācijas un iet uz rezultātu. Klienti galvenokārt ir stabili vidējie un lielie uzņēmumi.

4) Tie ir valstiski web projekti vai lielas web sistēmas, kur ir apjomīgs veicamais darbs vidējai vai lielai komandai vairāku mēnešu garumā, projektā ir liela nozīme katram posam, ievērojama ir funkcionālās programmēšanas daļa. Prasības pret pieredzi ir augstas.

5) Web projekti kur pamatā ir programmatūra kā serviss (SAAS). Šis ir no augstākajiem līmeņiem, kur nepieciešama izstrādes komanda ar pašu lielāko kvalifikāciju.

6. Cena VS vērtība, ko Jūs saņemsiet.

Jebkura cena ir ekvivalenta tai vērtībai ko Jūs saņemsiet. Es to varu droši teikt, jo 9 gadu laikā, esmu izgājis pirmajiem diviem līmeņiem cauri un tagad stabili darbojoties trešajā līmenī, ko apliecina mūsu pieredze strādājot ar vadošajiem savas nozares uzņēmumiem. Ja Jūs salīdzināt piedāvājumus, vienmēr ņemiet vērā, ar ko Jūs to salīdzināt. Ja salīdzināma ar auto tirgu, tur vienmēr viss kaut kā visiem ir skaidrs, kāpēc viena marka konkrēta izlaiduma gada un komplektācijas maksā tik un cita marka, cita izlaiduma, citas komplektācijas maksā citu summu. Viss sastāv no mazām niansēm, un beigās veido atšķirīgo rezultātu. Jāsaprot, kas piedāvājumos ir ietvers vieniem, kas ir ietverts otriem. Kāds ir izstrādes process, kas būs tas ko Jūs saņemsiet u.c. būtiski jautājumi.

Efektivitāte neslēpjas zemākajā cenā, bet spējā ieguldījumu atpelnīt ar uzviju. Un to arī novēlu, lai katrs ieguldītais eur mājas lapas izstrādē Jums atgriežas ar uzviju.

Secinājumi.

Pirmais – neprofesionālis nevar novērtēt profesionāli, tāpēc pirms izsludināt cenu aptauju, Jums ir nepieciešams saprast, kā izstrādātājus un to pakalpojumu kvalitāti atšķirt tos savā starpā, pēc kādiem kritērijiem vērtēt utt. Bieži saskaros tieši ar to faktu, kad ir nepieciešams papildus informācija, lai izstāstītu kādas ir iespējas, kādus risinājumus var izmantot, kādas ir šo risinājumu priekšrocības un mīnusi. Jo katru lietu var realizēt dažādos veidos izmantojot dažādas stratēģijas. Iesaku apmeklēt klātienē vairākus izstrādātājus, lai saprastu, ar ko Jums būtu strādāt ērtāk. Par cik izstrāde ir sadarbības process, tad komunikācijai jābūt abpusēji skaidrai un saprotamai.

Otrais – saprast, kāds ir Jūsu web projekta mērķis, kādas ir Jūsu vajadzības un iespējas šo mērķi sasniegt. Svarīgi ir saprast kādā kvalitātē un ar kādiem speciālistiem vēlaties sadarboties Jūsu projekta realizācijā un salīdzināt starp viena līmeņa uzņēmumiem. Lai veiktu cenu aptauju, un visi uzņēmumi tajā iekļautu to, kas Jums ir nepieciešams, ir jāizstrādā prasību specifikācija brīvā formā. Uzrakstiet mums uz [email protected] un nosūtīsim Jums paraugu, kurā būs iekļauti arī jautājumi, uz kuriem jāatbild sastādot šo prasību specifikāciju kā arī jautājumus, ko uzdot speciālistiem, tiekoties ar tiem. Šo prasību specifikācijas izstrādi variet uzticēt arī mūsu speciālistiem. Un balstoties uz šīs specifikācijas jau veikt cenu aptauju starp viena līmeņa izstrādes uzņēmumiem. 

Raksta autors: Kristaps Bunts, uzņēmuma sem.lv dibinātājs, vecākais digitālo projektu vadītājs un web risinājumu konsultants ar 9 gadu pieredzi.