Aktuāli! Konsultācija par esošās mājas lapas uzlabošanu!

Kādēļ lietojamība ir svarīga?

Lietojamības nozīme

Iepriekšējā bloga rakstā stāstījām par to, kas ir mājas lapas lietojamība (usability). No pieredzes varam teikt to, ka lietojamība ir viens no nozīmīgākajiem rīkiem, kas ne tikai var palīdzēt uzlabot mājas lapas darbības rezultātus, bet arī nostiprināt uzņēmuma zīmolu interneta vidē. Tā sniedz patiesu izpratni par to, ko cilvēki dara mājas lapā, kā arī skaidro šīs rīcības iemeslus.

Kādēļ lietojamība ir svarīga?

Lietojamība ir daudz kas vairāk par mājas lapas sasniegto mērķu novērtēšanu. Labi plānota un uzraudzīta, lietojamība var atbildēt uz jautājumiem, kas attiecas uz lietotāju uztveri, mājas lapas apmeklētāju uzvedību, biznesa procesiem, zīmola atpazīstamību un klientu izpēti, kā arī to, vai mājas lapas lietotājs no punkta A var nokļūt punktā B un, ja nevar, kādēļ.

Lietojamība un mājas lapas apmeklētāju uzvedība

Potenciālo klientu attieksme pret uzņēmumiem un to zīmolu ir mainījusies līdz ar web lapu parādīšanos. Mājas lapa ir kļuvusi par jauno “patiesības meklēšanas vietu”. Lietotājs nekad neatgriezīsies mājas lapā, kura nav funkcionāla un vizuāli baudāma. Lietojamība var palīdzēt saprast mājas lapas apmeklētāju uzvedību un atbildēt uz šādiem jautājumiem:

  • – Kādā veidā lietotāji mijiedarbojas vai saskaras  ar mājas lapu?
  • – Kā lietotāji izvēlas un pārskata Jūsu un Jūsu konkurentu mājas lapas?
  • – Kādā veidā lietotāji mijiedarbojas vai saskaras ar meklēšanas rezultātu lapu?
  • – Kādas ir lietotāju gaidas un iepriekšējā pieredze?
  • – Kurā posmā lietotājs zvanīs pārdošanas vai klientu apkalpošanas speciālistam?
  • – Ko lietotāji sagaida klikšķinot uz kādas no izvēlnē redzamajām pogām (šo jautājumu var pajautāt pirms tiek veikta darbība)?
  • – Kāda ir produkta attēlu ietekme uz lietotāju pirkuma lēmumu?
  • – Uz kuriem jautājumiem lietotājs vēlas saņemt atbildi pirms lēmuma pieņemšanas?
  • – Kādas mājas lapas funkcionālās vai vizuālās iezīmes sagaida lietotājs?
  • – Kādus secinājumus izdara lietotājs pēc Jūsu mājas lapas apmeklēšanas?
  • – Ar kādiem elementiem ir jāpapildina mājas lapa, lai uzlabotu lietotāja pieredzi?
  • – Kādā veidā ir iespējams radīt emocionālāku atgriezenisko saiti no lietotājiem?
  • – Kādas ir web lapas drošības prasības no lietotāju viedokļa? Kā tās uzlabot?
  • – Kāda ir lietotāju rīcība pēc iepazīšanās ar mājas lapas vai produkta lietošanas nosacījumiem?
  • – Vai “baneru aklums” ir mīts?
  • – Ko sagaida lietotājs, aplūkojot apjomīgu mājas lapu (filtrs, meklēšanas funkcija u.c.)?

Lietojamība un biznesa procesi

Biznesa process ir secīgu uzdevumu vai citu aktivitāšu kopums, kas ir vērsts uz preces vai pakalpojuma izstrādi. Lietojamība dod ieskatu, vai esošie biznesa procesi palīdz vai atbaida lietotājus. Tas it īpaši attiecas uz uzņēmuma web lapu. Šajā posmā lietojamība skaidro:

  • – Vai esošie uzņēmuma biznesa procesi apmierina lietotāja gaidas?
  • – Vai tiešsaistes procesu nodrošināšanai ir nepieciešama cita pieeja?
  • – Vai esošās lietotāju datu ieguves metodes neatbaida lietotājus?
  • – Vai uzņēmuma iekšējā sistēma liek lietotājam veikt liekas darbības?
  • – Vai mājas lapas īpašības, navigācija un saturs ir atbilstošs lietotāju gaidām vai nozares terminoloģijai?

Lietojamība un lietotāju attieksme

Ik gadu paaugstinās interneta lietotāju prasības pret izstrādāto mājas lapas dizainu, funkcionalitāti un web saturu. Lietojamība dod iespēju novērtēt ne tikai lietotāju patieso attieksmi pret kādu noteiktu mājas lapas elementu, bet arī pret mājas lapām kopumā.

Lietojamas mājas lapas lietotāja izvēle

Mājas lapas lietotājiem ir izvēle, cik ātri pamest web lapu.

Lietotāju attieksme tiek novērtēta nosakot:

  • – Kas lietotājam liek pamest Jūsu mājas lapu?
  • – Kāda ir lietotāju attieksme pret prasību reģistrēties vai izveidot lietotāja kontu?
  • – Kāda ir lietotāju attieksme pret reģistrēšanos un web lapas apmeklēšanu viesa statusā?
  • – Ar kādu informāciju lietotāji labprāt dalās, bet kādu vēlas neizpaust (piemēram, aizpildot pieteikšanās/reģistrēšanās formu)?
  • – Kāda ir atšķirība starp lietotāja vēlmēm un mārketinga pieņēmumiem?
  • – Pēc cik ilga laika process lietotājiem apnīk, kļūst garlaicīgs un liek pamest mājas lapu?
  • – Kāda ir lietotāju attieksme pret video saturu kā daļu no viņu meklēšanas un izpētes pieredzes?
  • – Kādos gadījumos lietotāji dod priekšroku tiešsaistes komunikācijai, bet kādos personīgai komunikācijai ar uzņēmuma pārstāvi?

Lietojamība un zīmola atpazīstamība

Kurš gan nevēlas uzzināt to, ko cilvēki patiesībā domā par uzņēmuma zīmolu? Mājas lapas lietojamības testēšana palīdz noskaidrot lietotāju attieksmi un gaidas attiecībā uz konkrēto zīmolu. Testēšanas laikā tiek noskaidrots:

  • – Kāds ir lietotāja pašreizējais iespaids par zīmolu?
  • – Ko par zīmolu zināja lietotājs pirms šī testa?
  • – Kā esošā mājas lapas lietotāja pieredze mainīja lietotāja attieksmi pret zīmolu, vai tā mainījās?
  • – Kādu lietotāju reakciju izraisa USP?
  • – Cik uzticams ir Jūsu zīmols to salīdzinot ar konkurentiem?
  • – Kādu lietotāju reakciju izraisa izveidotie mājas lapas teksti un produktu apraksti?
  • – Vai lietotāji ir apmierināt ar uzņēmuma piedāvāto preču vai pakalpojumu klāstu?
  • – Kas kalpo par iemeslu lietotāju izvēlei sekot un komunicēt ar uzņēmumu sociālo mediju platformās?

Noskaties zemāk esošo video par zīmolu, lai labāk saprastu mājas lapas nozīmi zīmolvadībā un komunikācijā ar  jau esošajiem klientiem un potenciālajiem klientiem.

Video: kas ir uzņēmuma zīmols, labākie piemēri

Lietotājam draudzīgas mājas lapas spēj ne tikai piesaistīt, bet arī ilgāk noturēt mājas lapas apmeklētāja uzmanību. Bez atbilstošas lietojamības mājas lapas apmeklētājs jutīsies garlaicīgi, viņš būs neapmierināts, tādēļ ievērojami īsāku laiku pavadīs web lapā un neko neiegādāsies.

Lietojamība un lietotāju izpēte

Tirgus izpēte ir nepieciešama, lai noteiktu uzņēmuma konkurētspēju. Lietotāju izpēte lietojamības mērķiem notiek līdzīgi kā tirgus analīze, galvenā atšķirība ir izmantotais instruments – mājas lapa, nevis statistikas dati vai interneta resursi. Tas ir īpaši svarīgi uzņēmumiem, kas ir tirgus līderi vai darbojas sīvas konkurences apstākļos. Lietotāju izpētes laikā ir jāsaprot:

  • – Kāda ir uzņēmuma mājas lapa salīdzinājumā ar konkurentu web lapām?
  • – Kādi ir galvenie produkta iegādes veidi?
  • – Ko izmanto tirgus līderi un, kas uzņēmuma mājas lapā ir jānokopē?
  • – Cik svarīga ir tiešsaistes kataloga funkcionalitāte? (e-veikalam)
  • – Vai lietotājiem būs saprotama web lapas funkcija, kura pašreiz tiek izstrādāta?
  • – Ko lietotāji patiesībā domā par šo funkciju?
  • – Vai lietotāji izmanto mājas lapu tieši tādā veidā vai mērķim, kāds tika paredzēts tās izstrādes laikā?
  • – Vai ir kāda mājas lapas īpašība vai funkcija, kuras pievienošana var uzlabot web lapas atdevi?

Lietojamība un lietotāja pieredze

Neaizmirsti, ka mājas lapas galvenais uzdevums ir panākt to, lai tieši Tavs uzņēmums kļūtu par lietotāja izvēli nr.1! Lietojamības un lietotāja pieredzes novērtēšana ir viens no galvenajiem lietojamības testēšanas mērķiem.

Attēlu rezultāti vaicājumam “usable web site”

Mājas lapas lietojamība: Amazon.com piemērs.

Attiecībā uz lietotāja pieredzi ir iespējams uzzināt:

  • – Vai lietotājs var pabeigt galvenos uzdevumus bez neviena neatbildēta jautājuma?
  • – Vai lietotājs spēj atrast un izmantot galvenos mājas lapas funkcionālos elementus?
  • – Vai lietotājs viegli orientējas mājas lapas navigācijā?
  • – Vai ir kāda svarīga informācija, kas nav iekļauta galvenajās lapās?
  • – Ko lietotāji dara galvenajās galamērķa (landing) lapās?
  • – Vai meklēšanas funkcija web lapā apmierina lietotāju gaidas?
  • – Vai lietotāji bez grūtībām izmanto mājas lapas funkcionālās īpašības?
  • – Vai mājas lapā ietvertā informācija par produktu ir pietiekama?
  • – Vai tiek piedāvāti atbilstoši rīku produkta vai tā īpašību salīdzināšanai?
  • – Kāda ir lietotāju reakcija uz produktu virzību un pārdošanas akcijām?
  • – Vai uzņēmuma galveno USP redz visi mājas lapas apmeklētāji?
  • – Vai uzņēmuma piedāvājums ir saprotams lietotājiem?
  • – Vai mājas lapas ielādes ātrums rada neērtības vai negatīvu lietotāja pieredzi?
  • – Kurā posmā lietotājs izjūt neapmierinātību vai nepatiku (rezervācija, kontaktformas aizpildīšana, ielogošanās u.c.)?
  • – Vai lietotāji var izdarīt galvenos uzdevumus svarīgākajās iekšlapās?
  • – Kādas problēmas vai šķēršļi rodas lietotājam aizpildot web formu?
  • – Ko lietotājs sagaida katrā no pirkuma lēmuma pieņemšanas posmiem?
  • – Kas attur lietotājus no mums vēlamo lietu darīšanas?
  • – Kādā veidā ir iespējams uzlabot mājas lapas lietotāju pieredzi?

Bieži vien cilvēki jauc lietojamību ar lietotāja pieredzi un otrādi. Ir jāatceras, ka lietojamības uzdevums ir izstrādāt vienkārši lietojamu mājas lapu, bet lietotāja pieredzes uzdevums ir izveidot mājas lapu, kura lietotājam būs vizuāli saistoša un viņš vēlēsies to apmeklēt atkārtoti.

Secinājums par mājas lapas lietojamības nozīmi

Cerams, ka šis nelielais ieskats mājas lapas lietojamības izmantošanas veidos palīdzēja Tev izprast lietojamības patieso vērtību. Protams, ka uzskaitītie lietojamības izmantošanas veidi nav vienīgie, kas var palīdzēt biznesa attīstīšanā un mājas lapas atdeves uzlabošanā. Viena no galvenajām lietojamības priekšrocībām ir izpratne par to, kas mājas lapā ir jāuzlabo, tādēļ nepalaid garām iespēju uzlabot sava uzņēmuma mājas lapas lietotāju pieredzi un reklāmguvumu līmeni.


Lasīt vairāk: Lietojamība


Rakstā izmantotie informācijas avoti:

67 jautājumi, uz kuriem var atbildēt lietojamība


Saistītie raksti:

Kas ir lietojamība?

Koncentrēsimies uz mājas lapas apmeklētāju

Kā mājas lapa var palīdzēt tavam biznesam?

Kas ir mājas lapas lietotāju pieredze (user expierence)?


Radušies papildus jautājumi? Vēlies uzzināt vairāk par mājas lapas lietojamību, web dizaina vai mājas lapas izstrādi? Jautā, mēs palīdzēsim!