Tā dēvētais emocionālais mājas lapas dizains pagaidām nav izpelnījies iekļūt lielajos un korporatīvajos dizaina projektos, tomēr šis dizaina paveids noteiktu būtu to pelnījis. "Interaktīva dizaina" būtība ir parādīt, kā tas strādā. Šo apgalvojumu katrs var interpretēt pa savam, bet domājams, ka parādīt "kā tas strādā" nozīmē arī to, ko produkts "dara" ar lietotāju jeb kā konkrētais produkts liek lietotājam justies, kādas emocijas tas izraisa.
Šajā rakstā tiks aprakstīta emocionālā mājas lapas dizains būtība, identificējot tā klātbūtni tekstos un vizuālajos elementos, bet galvenokārt, aplūkojot tā interakciju ar lietotājiem.
Emocionālais mājas lapas dizains
Lai gan emocionālā dizaina nosaukums varētu vedināt uz domām, ka tas ir ļoti emocionāls un asaru pilns dizaina radīšanas process, tomēr tam nav nekāds sakars ar emocijām, ar kādām produkts tiek izstrādāts. Emocionālais dizains ir speciāli izstrādāts, lai radītu emocijas produkta lietotājam. Tas nozīmē, ka dizainers cilvēkiem nodrošinās noteiktas emocijas, kad tie sāk lietot mākslinieka izveidoto produktu.
Ideālākajā variantā talantīgākie dizaineri, izmantojot šo dizaina veidu, lai lietotājam radītu patīkamas emocijas, kad tas saskaras ar konkrēta uzņēmuma zīmolu, produktu vai pakalpojumiem. Tās var būt atšķirīgas emocijas, atšķirīgos interakcijas posmos. Emocionālam dizainam var būt īstermiņa un ilgtermiņa interakcijas noturība, citos gadījumos šī noturība var saglabāties vairāku dekāžu garumā. Tieši ar emocionālo dizainu iespējams veidot šo produktu noturību, kas paliks cilvēku atmiņās un emocijās ilgu laiku.
Informācija par emocionālo dizainu pēdējo gadu laikā aug augumā. Piemēram, informatīvas grāmatas - D.Normans "Emotional Design", A.Valters "Designing for Emotions". Taču šis informācijas apjoms ir tikai aisberga virsotne, vēl ir tik daudz, ko atklāt. Atklājumi tieši šajā dizaina veidā noteikti kļūs arvien vairāk, ņemot vērā, ka tādas "lielās zivis" kā Facebook un Bitly par to izrāda arvien lielāku interesi.
Sākumā aplūkosim pāris piemērus.
Mājas lapas dizains banku un finanšu sektorā
Liela daļa izstrādāto pakalpojumu un mājas lapas vēl aizvien ir sterilas pret emocijām. Piemēram, aplūkojiet Bank of America mājas lapu.
Kādas varētu būt emocijas, ko šī banka ir centusies izraisīt mājas lapas apmeklētājos? Visticamāk, kaut ko līdzīgu uzticībai un nākotnes optimismam. Protams, ar to nepietiek, lai motivētu cilvēkus kļūt par šīs bankas klientiem. Produkta pārdošanā nepalīdz tikai labs produkta piedāvājums, bet arī emocijas, kuras raisās klientos preci aplūkojot.
Droši vien pastāv vairāki iemesli, kādēļ uzņēmumam Bank of America ir diezgan praktiski izstrādāt sausu un pavisam neiedvesmojošu mājas lapu, taču ir skaidri redzams, ka viņi nemērķē cilvēkos izraisīt uzticību un optimismu.
Piemēram, banka Simple bank patīkamu emociju iedvešanā ir daudz prasmīgāki. Mājas lapa veidota ļoti neitrālā redakcijā (ņemot vērā, ka viņiem jāsaglabā bankas formālais stils), bet ir acīmredzams, ka mājas lapas īpašnieki ir krietni vien piestrādājuši pie pozitīva pirmā iespaida un emociju radīšanas.
Piemēram, tādas vārdu kombinācijas kā BANKA un NĀKOTNE ir spēcīgs stimuls tiem mājas lapas apmeklētājiem, kuri pašlaik ir noraizējušies par banku uzticamību. Tikai dažu pareizo vārdu lietojums ir pilnīgi pietiekams, lai veicinātu cilvēkus uzticēties formālai, bet daudz "cilvēciskākai" bankai.
Par emocijām web dizaina izveidē
Pat zinātnē, kura pēta emociju konceptus nepastāv viena skaidra definīcija, kā arī nav vienprātības emociju kategorizēšanā. Taču vispārīgi var teikt, ka emocijas ir subjektīvas sajūtas, kas mentāli ir tēmētas uz kādu personu, priekšmetu, notikumu - īstu vai izdomātu.
Tas ir pielīdzināms tam, ka cilvēks ir daudz mazāk norūpējies par kara darbību citās valstīs, nekā savējā, izņemot gadījumu, ja indivīdam ir īpaša saikne ar citu valsti. Emocijas ir kaut kas šajā pasaulē, kas kaut kādā veidā ir saistīts ar tevi un tevis konceptu.
Web dizaina emociju daudzveidība.
Noderīgu ieguldījumu emociju izpētē sniedza Roberts Plutšiks (Robert Plutchik), izstrādājot emociju apli. Ārējā apļa daļa sastāv no mazāk intensīvām emocijām, taču jo vairāk tuvojies apļa centram, jo emocijas kļūst intensīvākas. Slavenais emociju pētnieks Niko Frijds (Nico Frijds) norāda, ka pastāv pamata emocijas, kas savā starpā sajaucoties, veido jaunas subjektīvu formu emocijas, piedzīvojot emocijām pārbagātu dzīves situāciju. Tas nozīmē, ka īstās dzīves un subjektīvās emocijas spēj radīt saviļņojumu, piepildījumu, piemēram, iegādājoties kādu kārotu produktu.
Izmanto web dizainu un aizkustini cilvēkus
Biznesa nozare, kurā emocionāls dizains ir ļoti svarīgs ir auto īre. Kad tu vēlētos izīrēt automašīnu? Droši vien gadījumos, kad auto tev ir ļoti nepieciešams. Un, ko tas nozīmē tev? Varbūt kaut ko līdzīgu brīvībai - tu vari brīvi nokļūt tur, kur esi vēlējies nokļūt. Ieliekot šo sajūtu R. Plutšika emociju aplī, brīvības sajūtu var izjust kā prieku (joy) un uzticību (trust). Labi... taču, kā vajadzētu izskatīties emocionālajam dizainam, kas spēj šāda veida emocijas izraisīt, piemēram, uzņēmuma mājas lapas apmeklētājam?
Visticamāk, tam nevajadzētu līdzināties uzņēmuma Thrifty.com mājas lapas dizainam. Tas neapšaubāmi nespēlē uz iepriekšminētajām emocijām. Tās galvenais mērķis - mērķēt uz zemajām cenām.
Savukārt, auto izīrēšanas uzņēmums Uber uzsver ne tikai iespēju ērti pārvietoties, taču pakalpojumam pievieno arī šoferi, kas nu jau sniedz pavisam citas emocijas un pieredzi.
Uber izstrādājuši tehnoloģijas, kas klientiem atlasa privātu šoferi konkrētajam braucienam. To varētu pielīdzināt ekskluzīvam braucienam ar taksometrā. Lai gan mājas lapas dizains ir nedaudz anonīms, tomēr vizuālais izskats spēj izraisīt pareizas un pārliecinātas emocijas.
Emocionālais web dizains caur interaktīvo dizainu
Emocionālajā dizainā liela loma nav tikai tekstiem, izskatam, bet arī interaktivitātei. Pamatā dizainera pienākums ir spēt pārvaldīt mājas lapas vai aplikācijas emocionālo dimensiju, ieraujot mājas lapas apmeklētājus patīkamā interneta vides ceļojumā, kas ir koncentrēt uz viņiem.
Flitsmeister web aplikācijas dizains
Nīderlandē ir izstrādāta aplikācija, kas šoferus brīdina par satiksmes radaru atrašanās vietām, tādā veidā dodot iespēju auto vadītājam piebremzēt un izvairīties no soda maksāšanas. Šī aplikācija kā produkts cilvēkā spēj izraisīt aizraujošu pieredzi, kuru varētu nosaukt par "Es pārkāpu likumu un es varu izvairīties no soda".
Iepriekšējās aplikācijas dizaina versijās, brīdinājumi un radaru atrašanās vietas parādījās tikai tad, ja konkrētā aplikācija bija ieslēgta. Kad tu ieslēdzi šo aplikāciju, sistēma tev kā lietotājam sniedza atzinumu "Hoppa!", kas būtībā nozīmē uzslavu "Super! Tu to izdarīji!". Tas, savukārt, kādu drūmu brīdi var pārvērst aizraujošā pieredzē.
Voice of Groupon mājas lapas dizains
Vienmēr ir lieliski, ja ar amizanta, bet situācijai atbilstoša humora palīdzību iespējams pārliecināt kādu interneta lietotāju pieteikties tava uzņēmuma e-pasta sarakstā. Ar savu uzrunas toni to spēja izdarīt arī mājas lapa voice of Groupon īpašnieki. Interaktīva dizaina izstrādātājiem vienmēr būtu jāpatur prātā, ka iespējams radīt arī jautrus produktus ar nelielu humora devu - tā lietotājam būs iespēja relaksēties no ikdienas lielā informācijas apjoma, kas viņa pieredzi mājaslapā padarīs daudz patīkamāku.
Justbuythisone web dizaina paraugs
Justbuytisone dizains noteikti ir gala rezultāts veiksmīgai sadarbībai starp interaktīvo un vizuālo dizainu, beigās īstenojoties kā emocionālais dizains, kas tik tiešām sniedz mājas lapai vēlamo efektu klientu piesaistē un uzrunāšanā. Izvietojot produktus netipiskā kārtībā, parādās daudz vairāk vietas starp precēm, kas rada vieglu sajūtu mājas lapas izklājumā, kas tieši saskan ar vienkāršo mērķi - izpārdot debesis
Tātad...
Rakstā minētie piemēri parāda, ka emocionālais dizains spēj daudz efektīvāk piesaistīt un uzrunāt interneta lietotājus daudz emocionālākā līmenī. Emocionālais dizains ir piemērot, lai izstrādātu mājas lapas dizainu tā, lai radītu noteiktas emocijas, nevis atstāt visu patvaļā un cerēt, ka lietotājam šādas emocijas radīsies pašas no sevis.
Aktuāla mājas lapas izstrāde? Sazinies ar mums.