Lietojamība un tās nozīme. Vissvarīgākais un reizē intriģējošākais jautājums ir par to, vai mājas lapas lietotājs, nonākot uzņēmuma mājas lapā, var sasniegt savu mērķi. Lai pārliecinātos par to, vai mājas lapa ir lietotājam atbilstoša, tiek veikta mājas lapas lietojamības testēšana. Protams, ir jāpārliecinās arī par to, vai web lapas apmeklētāji to var izdarīt visvienkāršākajā un visefektīvākajā veidā.  

Kas ir lietojamība?

Viens no galvenajiem jautājumiem ir par to, kā mājas lapas lietotāji novērtē Tavu mājas lapu un izvēlas to starp daudzām citām. Atbilde ir ļoti vienkārša, galvenais web lapas (iespējams arī pirkuma) izvēles kritērijs ir lietojamība. Mājas lapas izmantošanas vienkāršība jeb tās lietojamība ir viens no galvenajiem veiksmīgi izstrādātas mājas lapas pamatelementiem. Tas īpaši attiecas uz interaktīvām un sarežģītām mājas lapām, kurās ir izvietoti daudzi elementi. Uz lietotāju orientēta mājas lapas izstrāde ir stāsts par web lapu, kura apmierina tās apmeklētāju vēlmes un gaidas, uzsverot to, ka web lapas apmeklētājam ir jāspēj efektīvi izmantot lapa.

Video: mājas lapas lietojamība?

Mājas lapas lietojamības testēšana

Mūsdienās ir pieejami daudzi un dažādi rīki, ar kuru palīdzību ir iespējams novērtēt un uzlabot mājas lapas lietojamību un tās elementus. Visvairāk uzlabojumu ir jāveic pirms mājas lapas publicēšanas. Piemēram, mājas lapas satura kategoriju testēšana ir vēlams veikt pirms mājas lapas paplašināšanas. Padomā, vai vieglāk ir labot mājas lapas blogu ar trim vai trīspadsmit kategorijām?

Lietojamības testēšana ir māksla un zinātne. Bieži vien lietojamības testēšanas speciālisti savā darbā paļaujas uz kvalitatīvajiem rādītājiem, piemēram, intuīciju, viedokļiem vai atgriezenisko saiti no lietotājiem un savu personīgo pieredzi. Tomēr ir daudzi citi faktori, kurus ir iespējams novērtēt mehāniski un pārliecināties par to, vai mājas lapa ir lietojama. Šo faktoru vidū ir gan web lapas ielādes ātrums, gan web dizainā izmantotās krāsas.

Rakstā mēs fokusēsimies uz praktisko lietojamības testēšanu, kas ir daudz saprotamāka uzņēmumu īpašniekiem un mārketinga speciālistiem. Tie ir faktori, kurus ir iespējams novērtēt jebkuram blogam, mājas lapai vai interneta veikalam. Nekādā gadījuma lietojamības testēšanā neiesaisti sava uzņēmuma darbiniekus, draugus vai ģimeni. Piesaisti ekspertus vai tirgus izpētes uzņēmumu. Zemāk aplūko lietojamības procesa shēmu.

lietojamība

Lietojamības testēšanas process.

Nodrošini skaidras instrukcijas ar to, kas ir uzņēmuma mērķauditorija un, kādu lietojamības testēšanas metodi ir nepieciešam pielietot. Izvēlies prātīgi lietojamības testēšanas dalībniekus, turklāt, nav ieteicams viņiem teikt, kāds ir mājas lapas novērtēšanas mērķis.

Ir svarīgi saprast to, ka testēta tiek mājas lapa nevis Jūs vai Jūsu uzņēmums. Jebkura atgriezeniskā saite, kuru Jūs saņemsiet mājas lapas lietojamības testēšanas laikā ir vērtīga - pārliecinieties par to, ka to zina arī testēšanas dalībnieki. Ja viņi kaut ko nespēj paveikt, pārlieciniet viņus par to, ka tā nav viņu vaina.

Lietojamības testēšanas kritēriji.

Iepriekšējos bloga rakstos mēs vairāk pievērsāmies tam, lai noskaidrotu, kas ir lietojamība un, kādēļ tā ir nepieciešama. Lietojamība, līdzīgi kā lietotāja pieredze, mājas lapas saturs vai dizains var tikt novērtēta un uzlabota. Profesionālā web izstrādē lietojamība ir viens no svarīgākajiem projekta elementiem.

Lietojamības testēšanas kritēriji - pieejamība

Šajā lietojamības testēšanas kritēriju sadaļā ir ietverti ne tikai tradicionālie pieejamības novērtēšanas kritēriji, bet arī jebkas cits, kas varētu atturēt mājas lapas apmeklētāju no viņam nepieciešamās informācijas iegūšanas. Ja Tava uzņēmuma web lapu nav iespējams aplūkot vai burtu fonts ir pārāk mazs, lai to varētu salasīt, mājas lapa nav lietojama. Kādi papildus kritēriji nosaka web lapas pieejamību?

Optimāls mājas lapas ielādes ātrums. Interneta lietotāji Latvijā ir pieraduši pie ļoti ātras informācijas apmaiņas, tostarp tūlītējas interneta vietnes ielādes. Ja uzņēmuma mājas lapa tiks ielādēta veselu mūžību, lielākā daļa cilvēku to pametīs pat neapskatot.

Kontrasts starp tekstu un mājas lapas fonu. Tumši pelēks vai gaiši pelēks fons ir moderns, tomēr mājas lapas apmeklētājs nevēlēsies pārpūlēt savu redzi, lai izlasītu burvīgo bloga ierakstu. Ko darīt? Lai nekļūdītos ir ieteicams izmantot klasisko melnbalto kontrastu. Vai tu kaut ko zemāk esošajā web lapā vari salasīt?

Saistīts attēls

Lietojamība: web lapas pieejamības piemērs.

Burtu fonts un atstarpes starp vārdiem. Ekspertu viedokļi par ideālo burtu fonta izmēru dalās. Pārāk mazs burtu fonts nav salasāms, kamēr pārāk liels rada neērtības. Neērtības rada mājas lapas apmeklētājā vēlmi nekavējoties tās novērst un pamest mājas lapu. Neaizmirsti pārliecināties arī par to, vai atstarpes lielums starp web satura rindām ir atbilstošs. Lielisks dizainera palīgs šajā jautājumā ir melnais un baltais laukums.

Optimāls uznirstošo logo skaits. Nav svarīgi, cik labs un efektīvs ir mājas lapas dizains, tomēr ir jāatceras, ka mājas lapas apmeklētājs negaidīs piecas minūtes līdz pazudīs neparastais uznirstošais logs. Jaunāko tehnoloģisko risinājumu izmantošana ir atbalstāma tikai tad, ja tie palīdz sasniegt izvirzītos mērķus.

Web lapā ietvertajiem attēliem ir atbilstoši ALT atribūti.  Ne tikai vājredzīgi cilvēki izmanto attēlu ALT atribūtus, tos izmanto arī meklētājprogrammu roboti, lai saprastu attēlus. Tas ir īpaši svarīgi, kad attēli tiek izmantoti galvenajā web saturā, jo augstāku SEO reitingu iegūst tās mājas lapas, kurās visiem attēliem ir iespējots atbilstošs ALT atribūts.

Mājas lapai ir pielāgota “nav atrasts/404 kļūda” lapa. Ja kāda no mājas lapas iekšlapām nedarbojas “lapa nav atrasta” ir viens no labākajiem veidiem, kā pazaudēt mājas lapas apmeklētājus. Pielāgo šo lapu tā, lai mājas lapas apmeklētājs ievērojami īsākā laikā atkal atrastu ceļu uz mājas lapas saturu.

Lietojamības testēšanas kritēriji - identitāte

Kad kāds pirmo reizi apmeklē Jūsu uzņēmuma mājas lapu, viņš uzdod jautājumu: “Kas Jūs esat?”. Viens no galvenajiem korporatīvās web lapas uzdevumiem ir ātri atbildēt uz šiem un citiem saistītajiem jautājumiem, piemēram, “Ko Jūs darāt”, Kādēļ man Jums jāuzticas?”. Ja lietotājs šo informāciju neatradīs uzreiz, viņš dosies pie Jūsu konkurentiem. Kādi kritēriji definē identitāti?

Uzņēmuma logo atrašanās vieta lapā. Logotipam mājas lapā ir jāatrodas vietā, kur to ir ļoti vienkārši pamanīt, tomēr visbiežāk tā ir mājas lapas augšējā daļa. Mājas lapas apmeklētāji tieši to arī sagaida. Kādēļ nepadarīt viņiem vienkāršāku iepazīšanos ar  Tavu uzņēmumu?

Mājas lapas aprakstošā frāze (tagline), kas raksturo uzņēmuma mērķi. Atbilde uz jautājumu: "Ko Jūs darāt?" ir īsi un precīzi jāatspoguļo vienā teikumā. Izvairies no žargonu izmantošanas un uzņēmuma vērtības apraksta vienā vai divos vārdos.  Aprakstošā frāze ir viens no SEO galvenajiem elementiem.

Lietojamība: mājas lapas identitātes piemērs.

Mājas lapas jēga ir saprotama piecās sekundēs. Lietojamībā bieži vien tiek pieminēts piecu sekunžu noteikums. Eksperti joprojām strīdas par sekunžu skaitu, tomēr ir vienisprātis, ka mājas lapas apmeklētajam dažu mirkļu laikā ir jāspēj iegūt izpratne par mājas lapu.  

Lapas apmeklētājam ir skaidrs, kā nonākt līdz informācijai par uzņēmumu.  Tradicionālā "Par mums" lapa šķiet ļoti garlaicīga, tomēr interneta vidē ir svarīgi, lai potenciālais klients varētu iegūt nepieciešamo informāciju un pieņemt pirkuma lēmumu.

Lapas apmeklētājam ir skaidrs, kā nonākt līdz kontaktinformācijai. Līdzīgi kā iepriekš, lietotāji vēlas uzzināt to, kādā veidā ir iespējams sazināties, lai uzzinātu vairāk vai iegādātos Jūsu produktu. Piekritīsiet, ka ir ļoti grūti vadīt biznesu, ja neviens ar Jums nesazinās.

Lietojamības testēšanas kritēriji - navigācija

Pēc tam, kad cilvēki vispārīgi ir iepazinuši Jūsu uzņēmumu, tā piedāvātos pakalpojumus un atraduši nepieciešamo kontaktinformāciju, viņi uzsāks interesējošā mājas lapas satura izpēti.  Informācijas arhitektūra ir nozīmīga šajā posmā, kas ir jāņem vērā?

Galvenā web lapas navigācija ir viegli atrodama. Jau kopš mājas lapu izstrādes pirmsākumiem tiek pieņemts, ka katrai mājas lapai ir viena galvena izvēlne jeb navigācija.  Galvenajai izvēlnei ir jābūt viegli atrodamai, viegli lasāmai un viegli izmantojamai. Ja mājas lapā ir vairākas izvēlņu joslas, lietotājam ir jāparāda, kādēļ tās ir atšķirīgas.

Saprotami galvenās izvēlnes nosaukumi. Nekad "Kontakti" vietā neizmanto nosaukumu "Sazinies tiešsaistē ar mūsu komandu". Primārajai izvēlnei ir jābūt īsai, tiešai un saprotamai.

Samērīgs pogu un linku skaits. Zinātniekiem patīk diskutēt par to, cik daudz nevajadzīgas informācijas cilvēks var uztvert vienā reizē. Padomā, kas notiktu tad, ja tu ieraudzītu vairākas izvēlnes joslas?  Pamestu mājas lapu vai tomēr nē?

lietojamiba

Lietojamība: mājas lapa, navigācija un linki

Uzņēmuma logo, kas palīdz atgriezties sākumlapā. Tas izklausās patiesi sīkumaini, tomēr cilvēki sagaida to, ka uzklikšķinot uz logotipa, viņi nokļūs atpakaļ sākumlapā. Tad, kad šīs web lapas apmeklētāju gaidas netiek attaisnotas, viņi jūtas apmulsuši un bezjēdzīgi turpina klikšķināt uz logo.

Nepārprotami un viegli atrodami linki. Pasvītrots, zilā krāsā iekrāsots links, ir viena no nemainīgajām vērtībām mājas lapā. Nelielas izmaiņas linku noformēšanā ir pieļaujamas, tomēr pēc uzklikšķināšanas tiem ir jāmaina krāsa vai tos jāpasvītro, lai lietotājs vēl vairākas reizes neapmierināts neatgrieztos jau iepriekš apskatītajā lapā. Linkiem ir jāizceļas, tomēr tie nedrīkst traucēt teksta uztveri.

Viegli pieejama meklēšanas funkcija mājas lapā. Ja mājas lapā ir iekļauta arī meklēšanas funkcija, neaizmirsti pārliecināties par to, ka tā ir viegli sasniedzama. Lietojamības vadlīnijas nosaka to, ka meklēšanas funkcijai ir jāatrodas web lapas augšējās daļas labajā pusē. Tai ir jābūt vienkāršai un nepārprotamai.

Lietojamības testēšanas kritēriji - saturs

Iespējams Tu jau iepriekš esi dzirdējis slaveno teicienu par to, ka mājas lapas saturs ir karalis. Ja tu nevēlies, lai Tava karaļvalsts sabruktu, ir nepieciešams uzlabot web saturu. Tam ir jābūt konkrētam, organizētam un viegli lasāmam. Kādi papildus kritēriji ir svarīgi?

Galvenie virsraksti ir skaidri un aprakstoši.  Ir jāatceras tas, ka lielākā daļa cilvēku internetā nelasa, viņi skenē tekstu.  Izmanto virsrakstus, lai sakārtotu mājas lapas saturu. SEO uzlabošanas mērķiem neaizmirsti izmantot virsrakstu tagus.

Svarīgais saturs ir sākumā. Lapas sākums ir iedomātā līnija, kura atrodas mājas lapas apmeklētāja redzes lenķī. Saturs var atrasties arī zem "lapas sākuma"., bet nozīmīgākajam saturam, īpaši sākuma lapā, ir jāatrodas šajā ekrānā. Mūsdienās šī ekrāna izmērs ir 1024x768.

Krāsu un stilu samērīgums. Mājas lapas izkārtojumam, virsrakstiem, burtu fontiem un stilam mājas lapā un tās iekšlapās ir jābūt vienādam. Piemērs: nekad neizmanto sarkano krāsu virsrakstam vienā lapā, sarkanus linkus otrā un sarkanu tekstu trešajā.

Saprātīgs uzsvars uz teksta elementiem. Ja tu centīsies pievērst uzmanību visam, galu galā uzmanība tiks pievērsta nekam. Mēs visi zinām, ka mājas lapā, kas ir pārsātināta ar krāsām, attēliem un linkiem, mēs noteikti neatgriezīsimies.

Netraucējošas reklāmas un uznirstošie logi. Reklāmas ir mūsu dzīves sastāvdaļa, tomēr mājas lapā tās ir jāizmanto saprātīgi. Nepārcenties ar reklāmu un uznirstošo logu skaitu, tas apgrūtinās mājas lapas apmeklētājus. Izdari viņiem pakalpojumu, izveido saprotamas reklāmas un novelc robežu starp reklāmām un saturu.

Galvenais saturs ir skaidrs, precīzs un saprotams. Tie nav mājas lapu teksta veidošanas pamati, vienkārši aplūko mājas lapu un atbildi uz jautājumu: "vai to pašu ir iespējams pateikt nedaudz īsāk un konkrētāk?". Centies būt konkrētāks un izvairies no žargonu un sarežģītu terminu izmantošanas.

Nozīmīgi un lietotājam draudzīgi URL. Šis punkts ir daudzu diskusiju avots, tomēr ir skaidrs tas, ka nozīmīgs URL, kurā ir ietverti atslēgas vārdi ir noderīgs gan mājas lapas apmeklētājam, gan meklētājprogrammu robotiem. Tev nevajag pārveidot visas mājas lapas URL, tomēr veidojot jaunus ievēro šos principus.

Skaidrojoši HTML lapu virsraksti. Ir ļoti būtiski pieminēt arī to, ka mājas lapas virsrakstiem (tiem, kas ir ietverti "title tag") ir jābūt aprakstošiem, unikāliem un nepārsātinātiem ar atslēgas vārdiem. Lapu virsraksti ir pirmais, ko mājas lapas apmeklētājs ierauga, ja tie nebūs interesanti, viņš apskatīs nākamo meklēšanas rezultātu.

Secinājums par mājas lapas lietojamības testēšanu un  kritērijiem

Pēc tam, kad mājas lapas lietojamības testēšana ir noslēgusies, Tev ir nepieciešams iegūt pēc iespējas vairāk informācijas. Neaizmirsti uzdot jautājumus par  to, ko lietotāji sagaidīja no mājas lapas, vai šīs gaidas lietojamības testēšanas laikā tika apmierinātas vai mainījās.

Neiztrūkstoša daļa ir lietotāju atsauksmes, tās ne vienmēr ir objektīvi novērtējamas, tomēr var sniegt priekšstatu par to, kādā veidā ir iespējams uzlabot mājas lapu.  Visbeidzot, neaizmirsti pajautāt par to, ko lietojamības testēšanas dalībnieki atceras par mājas lapas struktūru un funkcionalitāti. Atceries, ka mājas lapas lietojamības testēšana palīdz pārliecināties par web lapas loģiskumu un identificē to, kas iepriekš ir ticis nepamanīts.


Lasīt vairāk: lietojamība


Rakstā izmantotie informācijas avoti:

25 punktu lietojamības pārbaude

Mājas lapas lietojamības čeklists

22 lietojamības testēšanas rīki


Saistītie raksti:

Kas ir lietojamība?

Kas ir mājas lapas lietotāju pieredze?

Kādēļ lietojamība ir nozīmīga?

5 iemesli, kādēļ "uzsist gaisā" savu pašreizējo mājas lapu


Interesē mājas lapas lietojamības testēšana vai jaunas mājas lapas izstrāde? Laipni aicināts sazināties ar mūsu speciālistiem.