Lietojamības testēšanas rīki

string(5) "marts"

Kas ir lietojamība un kādēļ mārketinga speciālistam par to ir jāsatraucas? Satura mārketings un atdeve no sociālo mediju kampaņām, iespējams, ir tava uzņēmuma mārketinga kampaņas galvenais balsts. Tomēr, ja mājas lapā ir ar lietojamību saistītas kļūdas, neviens nenovērtēs uzņēmumu, lai cik labs tas būtu.

Lietojamība ir stāsts par lietotāju pieredzi (UX) jeb to, cik viegli mājas lapas apmeklētājs var izpildīt galvenos uzdevumus. Lietojamība sevī ietver tādas īpašības kā vienkāršu atcerēšanos, efektivitāti, lietotāju apmierinātību un kļūdas. Ja tu vēlies, lai mājas lapas apmeklētāji atkārtoti atgrieztos uzņēmuma mājas lapā, tev mājas lapa ir jāuzskata par vērtīgu resursu, kas ir noderīgs uzņēmuma attīstībā. Mūsdienās eksistē daudzi maksas un bezmaksas rīki, ar kuru palīdzību ir iespējams novērtēt dažādus lietojamības kritērijus.

Mājas lapas lietojamības testēšana – ielādes ātrums

Viens no svarīgākajiem lietojamības kritērijiem ir mājas lapas ielādes ātrums. Pamatojoties uz KISSmetric veikto pētījumu, mājas lapas apmeklētājs pametīs Jūsu mājas lapu, ja tās ielādes ātrums pārsniegs trīs līdz četras sekundes.  Ar kādu rīku palīdzību ir iespējams novērtēt web lapas ielādes ātrumu?

  • – GTMetrix ir bezmaksas rīks, kas novērtē zemā mājas lapas ielādes ātruma cēloņus. Mājas lapu ir iespējams pārbaudīt gan nekavējoties, gan izmantojot lietotāja kontu (lai lietotāja kontu saglabātu aktīvu, tas ir jāizmanto vismaz reizi mēnesī) un tā ģenerētās ikmēneša atskaites. Tas ir lielisks rīks, ar kura palīdzību ir iespējams noteikt, kādi mājas lapas koda elementi nedarbojas.
  • – Google Page Speed Test dod iespēju ne tikai noteikt mājas lapas ielādes ātrumu, bet arī to analizēt un optimizēt. Šis rīks norāda kļūdas šādās kategorijās: nepieciešams izlabot steidzami vai būtu ieteicams izlabot.
  • – Pingdom tiešsaistes URL analīzes rīks nosaka mājas lapas ielādes ātrumu, kā arī apkopo faktorus, kurus ir nepieciešams uzlabot, lai to paaugstinātu.

Web lapas lietojamības testēšana – dizains un navigācija

Mājas lapas apmeklētājiem ir ļoti grūti atrast nepieciešamo saturu tad, ja mājas lapas dizains un navigācija viņiem nepalīdz. Viens no mājas lapas navigācijas testēšanas veidiem ir karšu grupēšana, kas dod iespēju mājas lapas testēšanas dalībniekiem sagrupēt mājas lapas izvēlni un kategorijas tā, kā viņiem tas ir saprotams. Vai šāda mājas lapa apmeklētajiem liktos pieņemama?

Attēlu rezultāti vaicājumam “website navigation bad example”

Mājas lapas dizains un navigācija: neveiksmīgs piemērs

Viena no web aplikācijām – Spur vienā aplikācijā apvieno vairākus mājas lapas dizaina novērtēšanas veidus. Atvēlētajā vietā ierakstot mājas lapas URL adresi un neilgu brīdi uzgaidot, tiks attēlots mājas lapas ekrānšāviņš, kurā ir attēlota izvēlne. Izvēlni ir iespējams pietuvināt un attālināt, tādējādi pārliecinoties par to, kādā veidā tā darbojas dažādos tuvinājuma režīmos, ar augstu kontrastu vai melnbaltā krāsā.  

Lapas lietojamības testēšana – lietotāju saskarsme

Kāda ir mājas lapas apmeklētāju mijiedarbība ar web lapu? Uz kurieni viņi skatās un uz ko klikšķina? Šo faktoru izpratne dod iespēju uzzināt to, kādā veidā ir iespējams uzlabot mājas lapu un lietotāju pieredzi. Pašlaik ir pieejami daudzi rīki, kas var palīdzēt uzlabot mājas lapas un lietotāju saskarsmi.

Vēlies uzzināt, kuras mājas lapas sadaļas visvairāk piesaista mājas lapas apmeklētāju uzmanību? Šim mērķim ir iespējams izmantot gan CrazyEggs pakalpojumus, gan Labs Media izveidoto rīku Click Heat. Galvenā atšķirība ir tā, ka CrazyEggs ir maksas rīks, kas ir paredzēts cilvēkiem, kuri nepārzina tehnoloģijas, bet ClickHeat ir bezmaksas rīks, kurš patstāvīgi ir jāielādē un jāsāk izmantot.

Lietojamības testēšana – galamērķa lapas testēšana

Pašlaik liela daļa mārketinga speciālistu izmanto A/B testus, lai pārliecinātos par to, kuru no kampaņām turpināt, šie testi ir noderīgi arī lietojamībā. Daudzi rīki var tikt izmantoti, lai noteiktu nepilnības virsrakstos un mājas lapas izkārtojumā, kā arī citos mājas lapas elementos no lietotāja skata punkta.

Attēlu rezultāti vaicājumam “landing page”

Galamērķa lapas paraugs.

Google Content Experiments ir rīks, kas vairākās versijās dod iespēju novērtēt mājas lapas analītikas rezultātus, kas ir iegūti izmantojot GoogleAnalytics.

Optimizely ir maksas rīks, kuru ir iespējams 30 dienas izmantot bezmaksas. Tas ir noderīgs, jo tikai daži klikšķi dod iespēju noskaidrot vairāk par to, kā uzlabot mājas lapu.

Lietojamības testēšana – lietotāju aptaujāšana

Viens no veidiem, kā noskaidrot lietotāja pieredzi un uzlabot mājas lapas lietojamību ir pajautāt mājas lapas apmeklētājiem par viņu pieredzi un sniegt nepieciešamo atbalstu. Zemāk ir apkopoti tikai daži no rīkiem, kas palīdzēs lietotāju aptauju nodrošināšanā.

UserEcho ir rīks, kas dod iespēju aptaujāt mājas lapas apmeklētājus un sniegt tiem nepieciešamo atbalstu. Izmantojot šo rīku, ir iespējams apkopot un uzglabāt datus, piemēram, par to, kādas funkcijas lietotāji turpmāk vēlētos redzēt mājas lapā.

Vēl viens rīks, kas dod iespēju pilnveidot lietojamību ir IntuitionHQ. Tas ir rīks ar kura palīdzību, bezmaksas, ir iespējams nodrošināt 350 dalībniekiem 10 testus bez jautājuma skaitu ierobežojuma.  Tas ir pietiekami, lai iegūtu noderīgu informāciju.

Mājas lapas lietojamības testēšana – pieejamība

Kas attur mājas lapas apmeklētājus no normālas mijiedarbības ar mājas lapu? Pieejamība nav stāsts tikai par nespēju kaut ko izdarīt, bet arī par tehnoloģijām. Tie, kas izmanto pārlūkprogrammas Internet Explorer aizvēsturisko versiju visticamāk neizmanto modernas mājas lapas priekšrocības. Zemāk ir apkopoti daži rīki, kas var palīdzēt uzlabot web lapas pieejamību.

BrowserShots ir rīks, kas dod iespēju pārliecināties par to, kā mājas lapa izskatās dažādās pārlūkprogrammās (kā arī to versijās). Tas var aizņemt ilgu laiku, tādēļ ir ieteicams fokusēties tikai uz dažām pārlūkprogrammām. Atvēlētajā vietā ievadi mājas lapas URL, pēc tam saņemsi vairākus web lapas ekrānšāviņus. Iespējams, tevi sagaida pārsteigums.

Rīks W3C Markup Validation Service ir paredzēts, lai pārliecinātos par mājas lapu atbilstību savietojamības standartiem. Ierakstot mājas lapas adresi tiks atspoguļotas galvenās HTML un XHTML kļūdas.

Vai tu esi pārliecinājies par to, vai mājas lapas krāsu shēma vienādi darbojas visiem lietotājiem? Par to ir iespējams pārliecināties izmantojot CheckMyColors krāsu pārbaudes rīku. Tas pārbauda spilgtumu, kontrastu un krāsu kļūdas, kā arī parāda teksta daļu, lai Jūs varētu identificēt un novērst problēmu.

Lietojamības testēšana – multifunkcionālie rīki

Daži no pakalpojumu sniedzējiem izmanto iespēju un piedāvā multifunkcionālos lietojamības un lietotāja pieredzes testēšanas rīkus. Zemāk ir apkopoti trīs rīki, kurus ir vērts izpētīt.

Usability Hub piedāvā daudz un dažādus rīkus. Tie nav bezmaksas, bezmaksas testus ir iespējams nopelnīt testējot citu uzņēmumu vai privātpersonu web lapas. Šie testi ietver:

  • – Piecu sekunžu testu (dizainam);
  • – Klikšķu testu (klikšķu testēšanai un galamērķu lapām);
  • – Nav flow (konversiju tunelim).

Bezmaksas lietojamības aspektu pārbaudei ir ieteicams izmantot Zurb piedāvātos rīkus. Šis rīks palīdz arī novērtēt to, kuras mājas lapas daļas web lapas apmeklētāji vislabāk iegaumē.

Savukārt OptimalWorkshop piedāvā trīs dažādu lietojamības apspektu testēšanas rīkus, kuri daļēji ir bezmaksas. Bezmaksas izmēģinājuma versijas ir ierobežotas, tomēr to izmantošana palīdz saprast to, vai ir nepieciešama padziļināta lietojamības izpēte. Piedāvātie rīki ir: Chalkmark (mājas lapas pirmā klikšķa tests), Optimal Sort (karšu optimizēšanas rīks) un Treejack (rīks, kas palīdz noteikt lietotāja mijiedarbību ar web lapas struktūru).

Secinājums par lietojamības testēšanas rīkiem

Cerams, ka kāds no šiem rīkiem būs noderīgs arī Tavas web lapas lietojamības testēšanā. Iepriekš pieminētie mājas lapas lietojamības uzlabošanai paredzētie rīki vai to kombinācijas ir noderīgas tikai tad, ja tu vēlies uzlabot mājas lapas lietotāju pieredzi un piesaistīt jaunus klientus. Ja lietojamības testēšana šķiet sarežģīta vai nepieciešamo uzlabojumu skaits ir pārāk liels, uztici to profesionāļiem.


Lasīt vairāk: Lietojamība


Rakstā izmantotie informācijas avoti:

21 lietojamības testēšanas rīks

Lietojamības novērtēšanas metodes


Saistītie raksti:

Kas ir lietojamība?

Kas ir lietotāju pieredze?

Lietojamības testēšanas kritēriji.

Nekaitini mājas lapas apmeklētājus!


Ir aktuāla mājas lapas lietojamības testēšana? Jautā, mēs palīdzēsim!