CRO principu ievērošana mājas lapas izveidē

string(5) "maijs"

Mājās lapu izveide nav tik vienkāršs process kā var šķist. Svarīgi ir ievērot jaunākās tendences,  nozīmīgus profesionālas mājas lapas izveides soļus, kā arī SEO un CRO principus.

CRO jeb Conversion Rate Optimization tulkojumā no angļu valodas nozīmē konversiju likmes optimizāciju. Tas ir process, kas tiek veikts, lai palielinātu vietnes apmeklētāju daudzumus, kas veic vēlamo darbību jeb rada konversiju. Piemēram, e-komercijas uzņēmumiem visbiežāk tā ir pirkuma veikšana, bet viesnīcām numuru rezervēšana.

Konversiju likmes optimizācijas process iekļauj izpratni par lietotāju pieredzi (UX) un lietotāju saskarni (UI), to uzvedību, kā arī elementiem un faktoriem, kas var kavēt vēlamās darbības veikšanu.

Lai mājas lapa veiksmīgi pildītu savas funkcijas ir svarīgi ievērot CRO principus jau tās izveides procesā.

Lūk, 10 rekomendācijas no sem.lv komandas, ko iesakām ņemt vērā veidojot jaunu vai uzlabojot esošo mājas lapu:

  1. Kvalitatīvs dizains un vizuālie elementi
  2. Skaidrība, saprotamība un WEB pamatpieņēmumu ievērošana
  3. Vienkāršība, uzmanības novērsēju noņemšana
  4. 5 sekunžu lietojamības tests
  5. Uzticamības un drošības veicināšana
  6. Katrā lapā iekļauta tikai viena primārā vēlamā darbība
  7. Dažādu saziņas veidu opciju piedāvāšana
  8. Mājas lapas lietojamība
  9. Konversijas piltuves princips
  10. Tehnisko problēmu novēršana

Kvalitatīvs dizains un vizuālie elementi |  #1

Lielākā daļa patērētāju labprātāk apmeklē un lasa saturu mājas lapās, kurām ir kvalitatīvs un tīrs, lietotājiem draudzīgs dizains. Vēlams izmantot kontrastējošas, uzņēmumu raksturojošas krāsas, viegli salasāmu fontu un piemērotus vizuālos materiālus. Liela un bieži pieļauta kļūda ir slikts fona un teksta kontrasts.

Vizuālajiem materiāliem ir būtiska ietekme uz konversiju likmi. Lai to ietekme būtu pozitīva, svarīgi, tiem jābūt autentiskiem un oriģināliem, labas kvalitātes, saskaņotiem ar uzņēmuma nodarbošanos,  kā arī jāietver vēstījumu un emocijas. Slikti un nepiemēroti vizuālie elmenti neraisa uzticību un vēlmi cilvēkiem uzkavēties mājas lapā.

Skaidrība, saprotamība un WEB pamatpieņēmumu ievērošana | #2

Skaidrībai un saprotamībai ir jābūt kā pamatam, domājot par ikvienas mājas lapas izveidi vai uzlabošanu. Cilvēki nelasa visu mājas lapas tekstu, bet gan skenē to, ievērojot tikai atsevišķas lietas. Tāpēc svarīgi mājas lapas saturā iekļaut tikai būtiskāko informāciju, kodolīgā, strukturētā, grupētā un pārskatāmā veidā, izceļot svarīgāko.

Mājas lapā visam jābūt viegli uztveramam, atrodamam, lai apmeklētājiem nebūtu papildus jādomā, kur, ko iespējams atrast. Liela loma ir arī vienotais rīkjoslai visās konkrētās mājas lapas landing jeb piezemēšanās lapās.

Skaidrību un saprotamību palīdz radīt WEB pamatpieņēmumu ievērošana mājas lapas izveides procesā. Piemēram, cilvēki ir pieraduši, ka “iepirkumu grozs” ir augšējā labajā stūrī, klikšķis uz logo mājas lapas augšpusē aizved uz sākumlapu, produktu uzskaitījums ir produktu lapas kreisajā pusē utt. Šādu lietu neievērošana, tā teikt, noteikumu pārkāpšana, var negatīvi ietekmēt konversiju likmi.

Attēlā redzama sem.lv izstrādātā Daugavpils reģionālās slimnīcas mājas lapa, kurā ievēroti vairāki WEB pamatpieņēmumi, piemēram, logo atrodas kreisajā augšējā stūrī un ved uz sākumlapu, bet meklētājs ir augšējās joslas kreisajā pusē un ir apzīmēts ar lupas ikonu.

Vienkāršība, uzmanības novērsēju noņemšana | #3

Lai  pēc iespējas vairāk mājas lapas apmeklētāju tiešām nonāktu līdz konversijai, visam ir jābūt viegli atrodamam un izdarāmam. Jāizvairās no liekas un pārlieku daudz informācijas jautāšanas. Piemēram, ja tiek obligāti prasīta e-pasta adrese, tad iespējams telefona numurs nav nepieciešams un potenciālais klients var izvēlēties, vai vēlas to atstāt.

Domājot par konversiju likmes optimizāciju, svarīgi atbrīvoties no uzmanības novērsējiem. Lieliski, ja par to tiek domāts jau pie mājas lapas izveides, un tādi nemaz netiek ievietoti. Īpaši būtiski tas ir sadaļās, kur tiek veikta gala darbība, piemēram, apmaksa.

Uzticamības un drošības veicināšana | #4

Lai veicinātu uzņēmuma produktu lietošanu vai iegādi, veidojot mājas lapu, jādomā par  uzticama un droša iespaida radīšanu.

Galvenie elementi, kas rosina uzticību un drošību ir:

  • Profesionāls, labs dizains;
  • Atsauksmes (vēlams iekļaut pēc iespējas plašāku informāciju par to sniedzējiem);
  • Skaidri noteikumi (apmaksas, atgriešanas, privātumu politika u.c.);
  • Drošību apliecinoši logo;
  • Portfolio, Case Study un klientu logo.

Dažādu saziņas veidu opciju piedāvāšana | #5

Labs klientu serviss pozitīvi ietekmē konversijas likmi. Tā ir iespēja cilvēkiem noskaidrot papildus informāciju, precizēt detaļas un nesaprotamās nianses. Citiem labāk patīk sūtīt e-pasta ziņojumus, citiem piezvanīt, bet vēl citai cilvēku grupai, izmantot LIVE jeb tiešsaistes čatus,  sagaidot tūlītējas atbildes. Jo vairāk saziņas veidi tiks iekļauti mājas lapā, jo vairāk cilvēku intereses gadījumā sazināsies ar uzņēmumu.

Mājas lapas lietojamība | #6

Aiz vien vairāk patērētāju apmeklē dažādas mājas lapas, veic pirkumus un piesakās pakalpojumiem, ne tikai no datoriem, bet arī telefoniem un planšetēm, tāpēc konversijas likmi būtiski ietekmē arī mājas lapas lietojamība dažādās ierīcēs. Telefona versijās jāiekļauj tikai pati nepieciešamākā informācija un pogām jābūt piemērotā izmērā, lai uz tām viegli varētu uzspiest.  

Ja mājas lapai nebūs izveidota mobilā versija, tad  vairums lietotāju, kas izmanto tieši mobilās ierīces, nekavējoties pametīs mājas lapu.

SINTEC mājas lapas mobilā versija
Attēls: SINTEC mājas lapas mobilā versija pirms un pēc

Katrā lapā iekļauta tikai viena primārā vēlamā darbība | #7

Profesionālas mājas lapas izveidē ļoti svarīga ir lapas struktūra un vēlamais apmeklētāju ceļš. Katrā lapā jābūt noteiktai vienai primārajai vēlamajai darbībai, piemēram, pakalpojumu sniedzēju mājas lapa vispirms  var aizvest apmeklētājus uz sniegtajiem pakalpojumiem (ja tādi ir vairāki), tad uz portfolio un tad uz kontaktu sadaļu, bet, ja visu laiku, tiks piedāvāti dažādi ceļi, tad apmeklētāji var apjukt, pārdomāt un nenonākt ceļa galā jeb neveikt vēlamo darbību, neradīt konversiju.

Konversijas piltuves princips | #8

Mājas lapas struktūru un apmeklētāju ceļu iespējams izveidot, balstoties uz konversijas piltuvi (Conversion Funnel). Tās galvenie posmi ir informēšana, izpratnes radīšana (awareness), ieinteresēšana (interest), vēlmes radīšana jeb pārliecināšana (desire) un darbība (action).

No sākuma apmeklētāji visbiežāk vēlas uzzināt par produktu, kas tas tāds vispār ir, pēc tam rodas interese uzzināt par to vairāk, tad ir radusies vēlme pēc tā, un noslēgumā, veiksmīgā gadījumā, viņi ir gatavi veikt darbību, piemēram, nopirkt preci vai rezervēt naktsmītni.

Jebkurš patērētājs iet cauri šiem 4 posmiem. Mājas lapai jābūt izveidotai tā, lai cilvēki pakāpeniski gūtu informāciju attiecīgi  katram posmam, līdz veiksmīgai konversijai.

Awareness (izpratnes, informēšanas) posmā – jābūt skaidrai, kodolīgai, uzrunājošai informācijai par nodarbošanos, piedāvājumu un vērtībām, lai radītu apmeklētājos interesi, ka viņi to vēlas vai ka viņiem tas ir nepieciešams, kā arī jāveicina uzticība. Var piedāvāt bezmaksas – noderīgus blogus, YouTube video utt., lai veicinātu atpazīstamību, kā arī atspoguļot priekšrocības, portfolio, atsauksmes utt.

Interest (ieinteresēšanas) posmā – jācenšas neuzkrītoši rosināt  vēlmi uzzināt vairāk. Šajā posmā var palīdzēt mājaslapas pielāgošana personām un/vai viņu vajadzībām. Piemēram, apģērbu interneta veikals var sagrupēt drēbes īpašās sadaļās kā “grūtniecēm”, “studentēm”, “biznesa sievietēm”, utt., tā konkrētās grupas sievietēs būs radīta papildus interese apskatīties vairāk.

Desire (vēlmes radīšanas, pārliecināšanas) posmā – jāsniedz papildus informācija par produktu, komandu utt., lai pārliecinātu, ka patiešām šis produkts ir nepieciešams un uzlabos dzīvi vai palīdzēs kādas problēmas risināšanā. Vēl vairāk jāveicina uzticamība – priekšrocības, klienti, atsauksmes, kursi, skaidri noteikumi utt., kā arī jākliedē visas bažas, kas var rasties, piemēram, ka e-pastu neizmantos surogātpastam, ka būs garantēts serviss utt. Svarīgi sneigt pietiekami daudz informācijas kodolīgā veidā un atbildēt uz visiem jautājumiem, kas apmeklētājiem varētu rasties.

Action (darbības) posms – būtiski noņemt visu lieko informāciju, pogas utt., kas var novērst uzmanību vai aizvest prom no šī soļa. Svarīgi nejautāt nevajadzīgu informāciju un, lai viss būtu viegli saprotams bez pēkšņiem uzlecošiem logiem ar papildus darbībām.

Attēls: Konversijas piltuve (Conversion Funnel)

5 sekunžu lietojamības tests | #9

5 sekunžu lietojamības tests ir lieliska iespēja pārbaudīt, vai izveidotā mājas lapa sniedz tās apmeklētājiem pašu nepieciešamāko informāciju.

Tests tiek veikts, parādot mājas lapu, kādam, kas nezina konkrēto uzņēmumu un tā nodarbošanos, uz 5 sekundēm, un pēc tam uzdodot dažus jautājumus.  Trīs tipiskākie ir sekojošie jautājumi:

  1. Kāds ir uzņēmuma nosaukums?
  2. Ar ko tas nodarbojas/ko pārdod?
  3. Kādas ir uzņēmuma vērtības/priekšrocības, kas tiek piedāvātas klientiem?

Lai tests būtu veiksmīgs, mājas lapā ir jābūt atspoguļotam uzņēmuma logo un/vai nosaukumam, virsrakstam ir jābūt skaidram, pamanāmam, kā arī jābūt izceltām priekšrocībām jeb vērtībām, ko klients var gūt.

Tehnisko problēmu novēršana | #10

Galvenās tehniskās lietas, kas ietekmē apmeklētāju uzvedību un līdz ar to arī CRO ir mājas lapas ātrums, neeksistējošās saites jeb “broken links” (404) un pogas, sadaļas, kas nestrādā, tāpēc svarīgi šīs problēmas savlaicīgi novērst.

Šo 10 principu ievērošana mājas lapas izveidē, kopā ar vienu vai vairākiem noderīgiem produktiem un veiksmīgu mārketingu, var ievērojami uzlabot konversiju likmi, veicinot uzņēmuma darbību.

Ja radusies vēlme pēc jaunas mājas lapas, kas veicinās uzņēmuma darbību un attīstību, Sem.lv komanda var palīdzēt!